Een huisstijl die zo dichtgetimmerd is dat je als ontwerper of werktekenaar nauwelijks meer kunt ademhalen, ziet er op het eerste gezicht heel erg af uit. Maar is dat ook functioneel, dat strakke keurslijf dat de roll-up banner, de folder er hetzelfde uitzien en dat ook nog eens alle folders er haast hetzelfde uitzien? Zou het niet een boel opleveren als die roll-up banner eruitziet als een roll-up banner, die je van een grotere afstand kan bekijken én dat die folder juist heel erg een… folder is, met heel andere eigenschappen, die juist weer bij een folder horen?
Wordt dat dan geen zooitje? Als alles heel erg zichzelf is, waar blijft dan onze huisstijl, onze rode draad, corporate identity? Branden we dan nog wel op een zinnige wijze ons product of onze organisatie?
Als je het goed doet, dan heb je én een rode draad én een duidelijk verhaal én toch ook een op elkaar afgestemde lijn van op zich geheel verschillende producten. Dat gaat verder dan alleen het logo, het lettertype en de huisstijlkleuren!
Vroeger vlocht de Engelse marine een rode draad in ieder touw om het merken als staatseigendom.